Wie is/zijn jouw maatje(s) en waarom?

on

Iemand de maat nemen. Mateloos zijn. In of uit de maat lopen. Matig zijn in alles. Bovenmatig drankgebruik. Maatvoering. Een maatje minder willen, of meer. De juiste maat vinden. De maat slaan (niet ‘je’ maat..)

Er zijn nogal wat uitdrukkingen en betekenissen gebaseerd op het woord ‘maat’. Zoek er gerust nog maar een paar bij. Of bedenk eens voor jezelf: wie kun jij jouw maatje noemen? Dat is beslist iemand die dicht bij je staat. Iemand die je kunt vertrouwen en die jou vertrouwt. Iedereen heeft maatjes nodig, dat is historisch van waarde gebleken. Want als eenling in die grot was het lastig de beren buiten te houden. Samen stond je sterk.

Je maat houdt jou in de maat. Stel, je neemt je voor om iets in je leven te veranderen. Het hoeft niet groot te zijn (stoppen met roken of zo, of een andere baan gaan zoeken, een bedrijf beginnen), maar je moet het wel gaan dóen. Als je dat alleen met jezelf afspreekt, moet je héél sterk zijn om dat nieuwe gedrag in te slijpen. Maar spreek je het uit aan die ander, dan heb je je plan gedeeld en kun je steun van hem of haar ervaren. Je hebt een toetssteen: “hoe ver ben ik al”?  “wat is mijn volgende stap”? (of: ”waarom lukt het me  – vandaag/deze week/dit jaar  – niet”?) En je maatje is er om jou je antwoorden te laten vinden.

Ken je dat? Heb jij een maatje, of ben je een maatje? Hoe fijn is dat?!

In mijn werk zoek en verbind ik MentorMaatjes aan leerlingen tussen 10 en 16 jaar die even een steuntje in de rug nodig hebben. Eén schooljaar lang kunnen ze hun vragen en zorgen delen met een maatje tussen 18 en 35 jaar, die nog goed weet wat er speelde op school, en die het overleefd heeft. Dit maatje is van onschatbare waarde voor de leerling, die de kracht en het zelfvertrouwen krijgt waarmee hij of zij nog heel lang vooruit kan in het leven.

Mooi toch?

Mijn MentorMaatjes project ‘Een Nieuwe Stap’ is genomineerd voor de Helemaal Humanitas Prijs. Met de prijs op zak kunnen wij het project nog sterker verankeren en nog meer leerlingen die van groep 8 naar het voorgezet onderwijs gaan, en die dat heel erg lastig vinden, in hun kracht zetten.

Wil jij mijn stemmaatje zijn? Klik op en stem op: MentorMaatjes Nieuwe Stap.

Mijn dank is mateloos.

Viola

7 reacties Voeg uw reactie toe

  1. Lambert Janssen schreef:

    Hoi Viola,

    Opnieuw een leuke tekst. Ik zie nu ook dat er reclame op de blog te vinden is. Geef je de volgende keer aan of je doorgaat, je hebt nog 56 dagen.

    Met groet

    Lambert

    >

    Like

    1. bloggerviola schreef:

      Tuurlijk ga ik door!

      Like

  2. paulusantonius schreef:

    Goed bezig Viola! Nu al bovenmaats? Gr. Paul

    >

    Like

  3. Constance Jak schreef:

    Mooi initiatief! Mijn stem heb je.

    Like

  4. wies schreef:

    Leuke tekst weer! Gr. Wies

    Like

Als je wilt, kun je hier een reactie achterlaten

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.